Sunday, May 11, 2008

Fitna... Suatu Propaganda atau Bala?

Umumnya, filem fitna ialah filem pendek yang didokumentarikan oleh Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders yang ternyata menyebarkan suatu propaganda iaitu muslim (orang islam) adalah suatu ancaman baru kepada Negara-negara Barat.

Di dalam dokumentari tersebut, Dapat dilihat musuh-musuh islam menyelewengkan makna sebenar 4 ayat al-quran di mana ayat yang menekankan kita memerangi orang-orang kafir harbi. Kemudian, dipertontonkan klip-klip ucapan pemimpin-pemimpin dunia islam yang menyeru kepada jihad yang dilihat sebagai terlalu ingin membunuh mereka (org barat). Diwawancara pula anak-anak pelarian dan orang-orang tertentu yang mana memburuk-burukkan lagi islam.

Hakikatnya, dunia islam menjadi gempar dengan peristiwa ini. Dapat dilihat berlakunya demonstrasi jalanan sehingga membawa keganasan di seluruh dunia berdekatan dengan Kedutaan Belanda.

Seharusnya, masyarakat umum islam marah terhadap propaganda ini yang ternyata menambahkan lagi islamophobia di kalangan orang barat selepas peristiwa 9/11. Perbuatan Geert yang ternyata boleh memesongkan pandangan masyarakat barat yang tidak tahu apa itu islam sebenar.

Namun, penyebaran dokumentari fitna itu bukanlah sekadar propaganda, namun ianya juga adalah bala yang diturunkan oleh ALLAH kepada umat islam yang semakin lalai dan lupa. Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Namun, mari kita berfikir kembali bagaimana sejarah kejatuhan empayar Turki Uthmaniah kepada tentera-tentera kafirun semasa perang dunia pertama. Adakah kejatuhan empayar itu semata-mata hanya kerana kekalahan kepada pihak byzantin? Tidak, itulah bala yang diturunkan kepada umat islam yang semakin leka. terlalu mencari kuasa, terlalu mencari harta, terlalu mencari takhta dan terlalu mencari wanita.

Oleh itu, mari kita renungkan kembali...
Adakah kita umat islam ini bersatu atas nama saudara seislam? Adakah kita berani bangkit apabila saudara kita diserang oleh musuh-musuh islam?

Senario hari ini jelas kelihatan saudara seagama ini sudah tidak lagi bersatu, malah semakin banyak kabilahnya. Sehinggakan musuh kita terang-terang menghina agama ini, tetapi tiada daya upaya umat islam yang lebih daripada separuh populasi dunia untuk menentang.

Seharusnya kita bangkit bersama-sama menentang musuh islam, bukanlah bertelagah sesama sendiri. "Bersatu itu adalah pokok segala kebaikan, dan berpecah itu adalah pokok segala perpecahan," kata Imam al-Habib Abdullah bin Alawi al-Haddad di dalam bukunya "Nasihat Agama dan Wasiat Iman".

Antara langkah-langkah yang boleh diambil untuk terus menerus memerangi kegiatan tentera zionis dan byzantin ialah:

1) Menunjukkan ketidakpuashatian dengan memboikot barangan keluaran Belanda.

2) Menyokong filem-filem yang menerangkan keindahan islam seperti filem Ayat-ayat Cinta (DIambil daripada novel Habiburrahman Saerozi)yang bakal ditayangkan di pawagam berhampiran.

3) Memerangi secara terang-terangan kafir-kafir harbi ini. Jika tidak boleh dengan kuasa, perangilah dengan kata-kata. Jika tidak boleh perangi dengan kata-kata, maka bencilah kamu sebenci-bencinya perbuatan mereka itu di dalam hati.

Ayat-ayat cinta bakal menjadi filem yang dapat menolak ideologi songsang musuh islam terhadap islam. Insya Allah, saya akan membicarakan berkenaan dengan filem Ayat-ayat Cinta pula selepas ini. (Tak khatam lagi membaca novelnya)...

4 comments:

Sinar Cahaya said...

Askum, admin tlg linkkan blog ni http://sinarcahayabaru.blogspot.com
Terima kasih

Panglima Perang Cyber said...

Mari bersama menjadi tentera alam siber yang akan sentiasa mempertahankan negara bangsa dan agama dari ancaman ancaman luar dan dalam Malaysia.

Berusaha menjadi pahlawan yang menyerang menyerang setiap yang tidak setia kepada bangsa agama dan negara Malaysia melalui penulisan yang tidak berasas dan berbaur fitnah.

Ayuh, marilah blogger kita semua berjuang menjatuhkan 'musuh musuh negara ' sekelian !!!!

Unknown said...

filem ini dibuat oleh barat untuk memburukan ajaran islam. untuk menunjukan bahawa orang islam jahat kerana ajaran al quran. Kita sebagai umat islam mesti bertindak balas membetulkan semula apa yang telah dibuat ini dengan pelbagai cara dan usaha.

zhfrz said...

minta maaf, tapi saya rasa teringin nak tengok filem ni, apa yang dasyat sangat.

aku juga pernah jadi seornag yang anti-yahudi/zionis/israel dulu.
tapi makin lama aku rasa, anti-yahudi atau anti bangsa2 lain tu, sangat rasis.

hurm anyway quite nice blog bro!